PROJECTES

Mica a mica anem teixint experiències i testimonis de mestres, alumnes, familiars i altres persones participants en els projectes sorgits de les formacions i acompanyaments realitzats. En aquesta pàgina les recollim.

Diferenciem les experiències viscudes a través de la metodologia Teixint fils d’emocions, en cadascun dels requadres, en dos tipus:
formacions i projectes, aquests últims sorgeixen gràcies a la creativitat i implementació de la metodologia en els seus espais de treball que fan les persones que participen de les formacions realitzades.

Curs 2023

Formació: “Teixint fils d’emocions, pau i art” – segona edició internacional

Lloc: Modalitat virtual.
Participants: docents i persones líders comunitàries de Catalunya, Galícia, València, Nicaragua i Equador
Any: 2023
Breu descripció: La formació “Teixint Fils d’emocions des de la pau i l’art”, en la seva segona edició internacional, va consistir en una capacitació dirigida a docents i persones líders comunitàries, en continguts, eines i metodologies per educar en i per a la pau a a través de l’art des dels espais educatius i comunitaris.

Un total de 14 projectes van ser executats amb la participació de 17 persones que han acabat aquesta formació de 45 hores de durada acreditada pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Centre de Recursos Pedagògics de les Corts de Barcelona i la certificació de les entitats responsables de la formacio. Pots accedir a la memòria del projecte en aquest enllaç

La formació de caràcter teòric-pràctica es va organitzar en tres mòduls: el primer mòdul impartit per Marina Caireta, investigadora i formadora de l’Escola de Cultura de Pau, es va aprofundir en els continguts de la cultura de la pau, especialment en el conflicte, la seva perspectiva positiva i la provenció com a eina per al treball de grups. Aquest contingut forma part del marc teòric de la primera fase de la Metodologia Teixint fils d’emocions: la sensibilització. Pots llegir la nota sobre aquest mòdul aquí
Al segon mòdul, impartit per Neus Bartrolí, arteterarpueta i docent de la Generalitat de Catalunya, presidenta i formadora de l’Associació Teixint Fils d’emocions ARTiPAU, es va treballar la Metodologia TFE de manera pràctica amb exercicis artístics d’autoconeixement, contacte amb la nena interior des del art, transitar emocions, i els cercles de diàleg per aprofundir i empoderar les participants a les 4 fases: sensibilització, motivació, procés creatiu i projecció social per poder dissenyar els projectes finals. A la guia educativa “Art i provenció” de l’Associació Teixint Fils d’Emocions ARTiPAU podeu trobar moltes de les activitats que es van realitzar al llarg d’aquest mòdul. Accedeix aquí

En aquest mòdul es va realitzar la “Trobada de narratives tèxtils: retalls de vida” on el grup va tenir l’experiència de realitzar la seva pròpia arpillera i vivenciar de manera conjunta el procés creatiu que es planteja en aquesta formació.

En aquesta formació a més de continguts teòrics les i els participants reben una gran quantitat de recursos pràctics (pots accedir a aquests recursos a la web del projecte, aquí) a través del classroom de la formació, i posen en pràctica moltes d’aquestes dinàmiques, cosa que permet una assimilació profunda dels continguts. Llegeix la nota sobre aquest mòdul aquí

El tercer mòdul va consistir en el disseny i l’aplicació pràctica a les aules i comunitats, per poder dur a terme la implementació, les participants van comptar amb l’assessoria i l’orientació de l’equip de facilitadores: Alba Sanfeliu, Aixa Dulcey, Amanda Flamerich, Sandra Sala, i Neus Bartrolí que també va coordinar l’Equip Facilitador. Visita la pàgina sobre els projectes realitzats en aquesta i altres formacions aquí

Tot el procés es va fer des de l’intercanvi entre participants de Catalunya, Galícia, Nicaragua, Equador i Mèxic.

Aquest procés de formació ha estat realitzat per l’Escola de Cultura de Pau i l‘Associació Teixint Fils d’Emocions ARTiPAU, amb la col·laboració del CRP de Les Corts (Barcelona) i amb la col·laboració d’Agermanament León-Zaragoza i el suport de l’Ajuntament de Barcelona
# FormacióInternacional # AplicacióPráctica #ProjectesEducatius #ProjectesComunitaris

Curs 2020-2021

Formació: “Teixint fils d’emocions, pau i art”

Lloc: Modalitat virtual.
Participants: docents i persones líders comunitàries de Catalunya i Llatinoamèrica.
Any: 2021
Breu descripció: A través d’aquesta formació, de sis mesos de durada, es va capacitar a un grup de docents i líders comunitaris en continguts, eines i metodologies per educar en i per la pau a través de l’art des dels seus espais educatius i comunitaris. Es va realitzar un curs de formació teòrica-pràctica organitzat en tres fases: un mòdul on-line, un taller de creació artística en modalitat virtual i el disseny i l’aplicació pràctica a partir d’un projecte adaptat al grup amb què cada participant va intervenir, rebent l’acompanyament d’una persona facilitadora al llarg de tot el projecte. Tot el procés es va realitzar a través d’un intercanvi entre participants de Catalunya, Brasil, Xile, Colòmbia i Hondures.

Com a producte final de la formació es van dur a terme un total de 15 projectes. Per motius relacionats amb la pandèmia producte del COVID-19, un total de 7 projectes no van poder ser realitzats, però les i els participants de la formació van realitzar el plantejament d’aquests, per tal de dur-los a terme el pròxim any. Un total de 32 persones van aconseguir culminar la formació de manera satisfactòria, d’un total de 40 participants inicials.

Aquest procés de formació ha estat realitzat per l’Escola de Cultura de Pau i l‘Associació Teixint Fils d’Emocions ARTiPAU, amb la col·laboració del CRP de Les Corts (Barcelona) i la Secretaria d’Educació d’Hondures i el suport de l‘Ajuntament de Barcelona.
# FormacióInternacional # AplicacióPráctica #ProjectesEducatiuss #ProjectesComunitaris

Més informació: 👀
📑-La formació TFEPA-2021 finalitza amb emotiva trobada virtual i amb una riquesa de projectes de transformació social. Accedeix aquí

Si desitja conèixer més informació sobre aquest procés de formació, accedeixi a notes sobre «Tjiendo Fils d’Emocions, Pau i Art»:
📑-Presentació de projectes finals de la formació en línia TFEPA. Accedeix aquí
📑-Arpilleras a Xile: presentació d’experiència de la arpillerista Paula Rodríguez a la formació en línia “TFEPA”. Accedeix aquí
📑-“Música i pau”: ponència d’Alba Sanfeliu, com a part de la fase de sensibilització de la formació TFEPA-2021. Accede aquí
📑-Arpilleras a Xile: Presentació d’experiència de la col·lectiva Memorarte per Astrid Pou en la formació en línia “TFEPA”. Accedeix aquí
📑- Teixint Fils d’emocions a Hondures: Presentació de testimoniatge de Waleska Álvarez a la formació en línia “TFEPA”. Accedeix aquí
📑– Extraordinari Trobada de Narratives Tèxtils “Retalls de resiliència: Teixint fils d’emocions, en context pandèmia”. Accedeix aquí
📑– Teixint Fils d’Emocions a Hondures: Presentació de testimoniatge de Sandra Rodríguez al curs TFEPA. Accedeix aquí
📑-Finalitza el Mòdul 1 de la formació en línia «TFEPA» amb una excel·lent participació de mestres, mestres i persones líders comunitàries de Catalunya i Hondures. Accedeix aquí
📑-Inauguració de la formació Teixint fils d’emocions, pau i art amb la participació de David Llistar, director de Justícia Global i Cooperació de l’Ajuntament de Barcelona i Glòria Menjívar, Viceministra d’Afers Tècnics i Pedagògics, de la Secretaria d’Educació d’Hondures. Accedeix aquí
📑-Formació Teixint Fils d’Emocions Pau i Art Barcelona-Hondures (gener-maig 2021). (Difusió i convocatòria) Accedeix aquí

Curs 2019-2020

Projecte: “Cosint fils d’igualtat”

Lloc: 17 municipis d’Hondures.
Participants: promotors i voluntrios culturals.
Any: 2019
Breu descripció: En el curs 2019/2020 a Hondures, de la mà de l’educadora Waleska Álvarez, qui va ser participi de la capacitació de 2016, es realitza el projecte “Cosint fils d’igualtat” que té com a fi sensibilitzar, capacitar i dotar d’eines teòric- conceptuals a promotors i voluntrios culturals, en el tema de masculinitats, equitat de gènere i cultura de pau; utilitzant les arpilleres com a estratègia d’intervenció social. Posteriorment es va realitzar una replica d’aquest projecte amb nens, nenes i adolescents en diferents centres bàsics dels 17 municipis d’intervenció de el projecte.

#Projectecomunitari #Formacióvoluntariat #Projecteescolar #Hondures
Més informació:
1. Tejiendo Hilos de emociones en Honduras: Presentación de testimonio de Waleska Álvarez en la formación online “TFEPA”. Abril 2021
2. Arpilleras en Honduras: “Cosiendo hilos de igualdad” es el proyecto que entreteje nuevas masculinidades, equidad de género y cultura de paz. Enero, 2020.

Curs 2018-2019:

Formació: “Teixint fils d’emocions i cohesió social”

Lloc: Escola Ciutat Comtal, Vallbona, Barcelona.
Participants: docents de primària.
Any: 2018-2019
Breu descripció: El curs 2018-19, en el marc del projecte “Barcelona Conviu” fomentador de pràctiques de cultura de pau i transformació de conflictes en barris barcelonins, l’escola Ciutat Comtal (barri Vallbona), realitza el projecte interdisciplinar “Nens i nenes de pau” on introdueix el treball amb arpilleres.
Aquesta experiència és acompanyada per l’Aixa, una educadora hondurenya participant de la capacitació de 2016 i estudiant del postgrau en Cultura de Pau de la UAB.
Amb la col·laboració del CRP de Noubarris i el suport de l’Ajuntament de Barcelona

#Formacióprofessorat #Projecteescolar #Barcelona

Més informació: Teixint fils d’emocions documental, realitzat per l’Associació Fora de Quadre.
Documental guardonat amb el Premi Joan Gomis (2020).
Lliurament del XV Premi de Periodisme Solidari Memorail Joan Gomis: La cultura de pau i l’aigua com a bé comù (Marzo,2021.)
Notícies externes
1. Nota: “La pau es cus a Nou Barris”
Autor: Ajuntament de Barcelona.
Data de publicació: 29/10/2019.
2. Nota: “Teixint fils d’emocions a l’Escola Ciutat Comtal”
Autor: Fem Escola a Barcelona
Data de publicació: 06/11/2019.

“Aquesta formació m’està ajudant a no generar violència a la classe. Els professors som persones … com a persones estem limitats, i hi ha moments d’estrès no? I aixeques una mica el to de veu, per aconseguir que els nens et facin cas o per aconseguir poder captar la seva atenció.

Amb aquesta dinàmica (el jo-missatge) ells mateixos ajuden al fet que es reguli el grup. Quan tens eines per abordar els conflictes, generes altres dinàmiques d’aula. Quan tens un conflicte els fas parlar, els fas escoltar, els fas expressar, els fas connectar”. Laia, docent de tercer grau.

Projecte: ARTiPAU: Teixint pau a les aules: joves construïm pau”

Lloc: IES Euclides, Pineda de Mar, Cataluña.
Participants: estudiants de primer de l’ESO.
Any: 2019.
Breu descripció: Aquest mateix curs 2018-19 es realitza la primera experiència de Teixint Fils d’Emocions en format tallers amb alumnat de secundària a l’IES Euclides de Pineda de Mar.

#formaciósecundària #PinedadeMar #Catalunya
Més informació: Informe final ARTiPAU- IES Euclides 📑

El taller m’ha semblat bé, el que més em ha servit és aprendre sobre la cultura de pau, perquè gràcies a això tots podem estar
compromesos per un món millor. m’ha semblat interessant aprendre sobre la pau negativa perquè, tot i que no hi ha violència directa si n’hi ha estructuralment. M’agradaria saber més sobre els problemes i conflictes que hi ha arreu del món. Recomano que es facin més tallers com aquest en més parts de l’ món”

Estudiant masculí 13 anys. Primer de ESO, secció E.

Formació: Memòria i transformació del dolor”

Lloc: Escola de Cultura de Pau. UAB, Barcelona.
Participants: estudiants de la diplomatura del postgrau en cultura de pau.
Any: 2019.
Breu descripció: jornada de formació teòrica i vivencial realitzada per Neus Bartrolí els dies 28 i 30 de maig amb les i els estudiants de la diplomatura del postgrau en cultura de pau a la Universitat Autònoma de Barcelona.

#formacióuniversitària #Barcelona #CulturadePau

“La Neus ens va convidar a crear una arpillera col·lectiva, on cadascuna de nosaltres tingués l’oportunitat d’expressar allò que hi havia en el nostre món interior.
Vem formar un gran cercle, al centre es trobaven els materials que compartiríem per a la realització de l’arpillera, algunes de les nostres companyes van portar peces amb valor sentimental per posar-les a disposició del grup i que formaran part d’aquest projecte comú.
Un ambient molt ben preparat ens acollia, l’olor de lavanda, l’apropiació de l’espai de la forma en què desitgéssim, la ruptura de l’estructura acadèmica, la música que podia ser triada per qualsevol participant, els cants amb un to baix per no perdre la concentració, la companyonia present al llarg de la sessió”.
Aixa, estudiant del postgrau en cultura de pau.

Curs 2015-2016:

Projecte: “Arpilleres: fils i agulles teixint coneixement i cohesió social

Lloc: Institut Públic Joan Coromines, Pineda de Mar, Cataluña.
Participants: docents de secundària i el seu alumnat de cicles formatius d’integració social.
Any: 2016.
Breu descripció: Es realitza a Pineda de Mar, gener- abril 2016. Amb la col·laboració del CRP Maresme II i el suport dels Ajuntaments de Pineda de Mar, Sant Pol de Mar i Calella de la Costa, i de l’ACCD.

#Formacióprofessorat #Projecteescolar #PinedadeMar #Catalunya
Formació: Teixint fils d’emocions. Treball amb persones discapacitades”

Lloc: Fundació Marpí, Pineda de Mar, Catalunya.
Participants: professionals de el sector social.
Any: 2016.
Breu descripció: Es realitza a Pineda de Mar, gener- abril 2016 adreçat a professionals de la Fundació Marpí per la Integració Social i Laboral de les Persones amb Discapacitat. Amb el suport de l’ACCD.

#Formació #Projectesocial #Catalunya
Projecte: Cosint llaços d’amistat

Lloc: Institut Monterrey, Tegucigalpa, Hondures.
Participants: docents de primària i secundària.
Any: 2016.
Breu descripció: impartit per Sandra Torres, professora de música i alumne participant al curs fet a Tegucigalpa el mes de gener.

Més informació: Tejiendo Hilos de Emociones en Honduras: Presentación de testimonio de Sandra Rodríguez en el curso TFEPA.

#Formacióprofessorat #Hondures
Formació: Teixint fils d’emocions des del conflicte”

Lloc: Centre d’Art i Cultura, UNAH. Tegucigalpa, Hondures.
Participants: docents de primària i secundària.
Any: 2016.
Breu descripció: Del 25 al 29 de gener es realitzarà un curs intensiu de “Teixint fils d’emocions” amb un col·lectiu de 28 mestres de Tegucigalpa (Hondures).

#Formacióprofessorat #Hondures
Més informació: Tejiendo hilos de emociones desde el conflicto📑

Transformar des del punt de vista de les arts ha estat una vivència meravellosa, per la didàctica que les capacitadores van utilitzar a manera que indaguem i comencem a donar solució o transformació als nostres conflictes, per després ajudar a altres en especial als nostres estudiants” Sandra Rodríguez de l’Institut Monterrey.

Curs 2014-2015:

Projecte: COSIR LA VIDA A L’AULA

Lloc: Escoles El Calderí i Escola Bressol La Lluna, Caldes de Montbuí, Catalunya.
Participants: infants d’educació infantil i estudiants de 5e.
Any: 2014-2015.
Breu descripció: Aprofitant la formació realitzada a Palau, mestres de les escoles El Calderí i l’Escola Bressol La Lluna, de Caldes de Montbuí, s’hi apunten i inicien experiències d’arpilleres escolars a aquesta població amb educació infantil.

#Formacióprofessorat #Projecteinfantil #Catalunya
Més informació: Caldes de Montbuí: Escoles El Calderí i EB La Lluna 📑
“Expressió de la meva història” Elaboració d’ una arpillera feta per alumnes de P4 com a cloenda de tot un treball previ de coneixement d’ un mateix a nivell físic ( esquema corporal) i a nivell emocional (2015). Font Canal de Youtube Neus Bartroli
Vídeo “Arpilleres 5e El Calderi – Caldes de Montbuí” (2015). Experiència motivada per les arpilleres de P-4. Font: Youtube Canal de NeusBartroli.
Projecte: Eduquem per competències a través de les arpilleres

Lloc: Escola Cladelles, Escola Palau i Escola Folch i Torres del Municipi de Palau-solità i Plegamans, Catalunya.
Participants: estudiants i docents de tots els nivells educatius, i també famílies
Any: 2014-2015.
Breu descripció: L’any 2014, inspirats inicialment per les arpilleres realitzades per les dones de l’Ateneu de Sant Roc de Badalona; i posteriorment per l’experiència de l’Escola Sant Pau de Sant Pol de Mar, en la utilització de les arpilleres com tècnica i metodologia d’intervenció en el àmbit educatiu, docents de el grup CEVA amb assessoria i formació de professorat, impartida per Neus Bartrolí, implementen un projecte de
arpilleres; aquesta tasca va donar com a resultat una exposició col·lectiva de arpilleres en un espai municipal d’exposicions de la vila.

#Formacióprofessorat #Projecteescolar #Catalunya
Més informació: Palau-Solità i Plegamans: Escoles Cladelles, Palau i Folch i Torres. 📑

“Así iniciamos un viaje en que cada una de nosotras tuvo la posibilidad de conocerse mejor para poder facilitar el camino
interior de su alumnado. Un camino en que aprendimos a callar, sentir y expresar sin juzgar la calidad estética de lo expresado. Lo importante no iba a ser analizado según un criterio estético externo y objetivo. Iba a ser acogido y admirado. Ese es el patrimonio que nos dejó Neus Bartrolí con su formación impartida.

Así fluyeron, primero nuestras
propias arpilleras: nuestra infancia, nuestros viajes familiares, nuestras experiencias. Después las arpilleras de nuestros niños y niñas: la incubadora de
la hermana pequeña, la última excursión con el abuelo, el regalo de la mascota, la amistad íntima, la soledad representada, la vida, la muerte”.
Norbert Froufe, mestre de l’escola Palau

Vídeos sobre l’experiència COSIR LA VIDA A L’AULA Experiència Formativa Arpilleres, Intel.ligència Emocional i Competències (Escoles germanes de Plegamans i Caldes de Montbuí, Jardí d’infants La lluna, Escola Pau UAB, Marpi de Pineda de Mar i Escola Sant Pau deSant Pol.

Font: Youtube Canal de NeusBartroli
Projecte sobre educació emocional desenvolupat entre les escoles de Palau-solità i Plegamans. Coordinat pel grup de treball CEVA (Comunitat Educativa dels VAlors)

Curs 2009-2010:

Projecte:Arpilleres: Les nostres històries fan la Història

Lloc: Escola Sant Pau, San Pol de Mar, Cataluña.
Participants: estudiants de primària
Any: 2009-2010.
Breu descripció: En aquesta formació van participar 75 estudiants i es van abordar temes relacionats amb els drets humans, el medi ambient i la pau. Aquesta primera experiència va ser reconeguda com una “Bona pràctica pedagògica” pel Departament d’Educació de Catalunya en el any 2011.

#Projecteescolar #PinedadeMar #Catalunya
Més informació: Projecte Arpilleres – Escola Sant Pau. 📑
Notícies externes:
1. Reportatge: “Explicar històries amb fil i agulla. Una altra manera d’apendre.
Autora: Ester Roig
Publicat per: L’ENS (El Nou Santpolenc), Edició No.57
Data de publicació: Hivern, 2011.

“ Fent la meva arpillera he aprés a ser més pacient”

“Amb una agulla es poden
dir tantes coses com ho
podem fer amb un llapis”

“ No havia agafat mai una agulla. No confiava que hem sortís bé i m’encanta el resultat”


Testimonis d’estudiants de la Escola Sant Pau.

Compartim el vídeo que mostra el Projecte Arpilleres que porta a terme l’escola Sant Pau de Sant Pol de Mar. Està és la primera experiència on s’utilitzen les arpilleres en l’àmbit educatiu a Catalunya. El projecte va ser realitzat per Neus Bartrolí.

Vídeo que mostra el Projecte Arpilleres que du a terme l’escola Sant Pau de Sant Pol de Mar. Font Youtube CRP Alt Maresme

Galeria de arpilleres, realitzades per estudiants de Cicle Superior. Escola Sant Pau. 5è A- 5è B, al curs academico 2009-2010

Galeria de arpilleres, realitzades per estudiants de Cicle Superior. Escola Sant Pau. 6è, al curs academico 2009-2010
Projecte Interdisciplinari Arpilleras. L’escola Sant Pau de Sant Pol de Mar es troba a Derry-Londonderry a l’exposició Arpilleras- VAC (Verbal Arts Centre)